top of page
Zoeken
  • MUTO Mediation - Anke

Online mediation


Nu COVID-19 de invulling van het dagelijks leven heeft overgenomen en onze premier ons zoetjes aan aan het voorbereiden is op een anderhalvemetermaatschappij, is iedereen op zoek naar mogelijkheden en alternatieven. Ook de mediators. Gesteund door de beroepsverenigingen worden de mogelijkheden van online mediation of e-mediation door mediators verder vormgegeven en gebruikt. Maar, waar moet je op letten?


Online mediation tijdens corona, covid-19. Anderhalvemeter en mediation is soms lastig, vandaar dat online mediation ook mogelijk is. Hoe lees je in de blog.

Hoe werkt mediation?

Mediation gaat in beginsel over luisteren. Over communicatie. En dan vooral over hetgeen in eerste instantie niét wordt gezegd. Als mediator probeer je onderliggende belangen, onuitgesproken verwijten en verborgen agenda's boven water te krijgen.

Doordat de gesprekken nu niet meer in persoon plaatsvinden, is het voor een mediator lastiger andere aspecten dan de inhoudelijke kant van het conflict in kaart te brengen.

De meest ideale situatie voor mediation blijft een fysieke bijeenkomst. In de huidige situatie is dit echter niet mogelijk en dan kan online-mediation een goed (tijdelijk) alternatief zijn.


Als mediator probeer je onderliggende belangen, onuitgesproken verwijten en verborgen agenda's boven water te krijgen.

Allereerst: juist in een onzekere tijd waarin communicatie erg belangrijk is en conflicten makkelijker (dreigen) te ontstaan, is het altijd raadzaam met elkaar in gesprek te blijven. Middels online mediation kunnen wij ons werk blijven doen en buren, gescheiden ouders, verhuurders en huurders bijstaan wanneer zij ons nodig hebben.


Waar moet je op letten?

  • Nu partijen niet meer met elkaar aan tafel zitten, wordt er letterlijk een afstand gecreëerd. Hierdoor hoor je wellicht niet alles wat wordt gezegd en (nog belangrijker) worden non-verbale signalen gemist terwijl die nu juist van groot belang zijn bij de opbouw van het gesprek, het creëren van wederzijds vertrouwen en het stimuleren van samenwerking.

  • Ook de online-mediations zijn vertrouwelijk. Een mediator controleert of er tijdens de gesprekken geen derden in de ruimte aanwezig zijn en of de gesprekken niet worden opgenomen.

  • De basis voor een succesvolle mediation is vertrouwen. Zorg er in elk geval voor dat je een goed gevoel hebt bij je mediator, ook online. Daarnaast is de voorbereiding op een mediationgesprek niet anders dan normaal.

  • Tijdens het gesprek is het raadzaam dat je een rustige plek opzoekt waar je niet wordt gestoord en de vrijheid voelt om vrijuit te kunnen praten. En ook niet onbelangrijk: test van tevoren of je beeld en geluid werkt en het bereik goed is op de plek waar je wil zitten tijdens de mediation. Een goed voorbereidde mediator zorgt er verder voor dat alles vooraf goed wordt uitgelegd.

  • Tot slot zijn de mediations makkelijker in te passen in de agenda's en is er geen reistijd meer wat een obstakel kan vormen. Daarnaast kan een minder directe confrontatie ook positief uitpakken omdat ieder in zijn of haar eigen vertrouwde omgeving zit.


Het blijft een bizarre tijd waarin flexibiliteit en wederzijds begrip van mensen onmisbaar is.

De NMv maakte een STER-commercial om mensen een hart onder de riem te steken in dit coronatijdperk. Al is het alleen al om er samen voor te zorgen dat we tot een vreedzame samenleving blijven komen, waar wij vanuit ons vak een bescheiden, maar niet onbelangrijk steentje aan mogen en willen bijdragen.



Ook ik besloot een steentje bij te dragen in deze onzekere periode en heb me aangemeld om deel te nemen aan het belteam ‘Samen komen we er sterker uit’. Dit initiatief van de NMv geeft mensen met (vragen of zorgen over) conflicten de mogelijkheid te bellen met 0800-MEDIATION.

Uiteraard kun je bij vragen ook contact met mij opnemen via onze contactpagina. Want, zoals de NMv al verkondigd in het spotje: Samen komen we er sterker uit!

 
bottom of page