
mediation
Mediation is simpel, maar zeker niet eenvoudig. In een conflict hebben we immers ons hoofd vol met oplossingen en adviezen waar we de ander maar wat graag van willen overtuigen. In combinatie met het standpunt dat we ook nog eens gelijk hebben, verliezen we de vaardigheid om te luisteren.
Iedereen heeft te maken met meningsverschillen, ruzies en conflicten. Over onbenullige kleinigheden, over principes, over werkverdeling, over financiën. Over alles waar je een mening over hebt, kan iemand anders een andere mening hebben. Meningsverschillen zijn dus een normaal verschijnsel. Hoe je met deze verschillen omgaat verschilt nogal en soms veranderen meningsverschillen ineens in een ruzie of conflict.
Met mediation los je samen met de andere partij het conflict op met hulp van een onafhankelijk iemand, de mediator.
In tegenstelling tot een rechter of advocaat neemt een mediator geen standpunt in. Je bijdrage is vrijwillig en je neemt zelf beslissingen en bedenkt zelf oplossingen.
KENMERKEN VAN MEDIATION

MEDIATION IS VRIJWILIIG
DE MEDIATOR IS NEUTRAAL EN ONPARTIJDIG
JULLIE GAAN OVER DE INHOUD
MEDIATION IS VERTROUWELIJK
JE ZOEKT SAMEN NAAR EEN OPLOSSING
communicatie blijvend verbeteren
Wij begeleiden dit proces en steunen en sturen jullie
in het vinden van oplossingen die voor alle betrokkenen acceptabel
zijn. Want als we niet meer naar elkaar luisteren, maar vanuit ons
'eigen gelijk' elkaar proberen te overtuigen om serieus te worden
genomen, is een oplossing ver weg. Luisteren is dan een onmisbare
vaardigheid. Je wilt immers ook dat de ander naar jouw argumenten
luistert en jouw standpunten serieus neemt. Goed luisteren begint dus
met zwijgen. En daar ligt de kracht van de mediator.
Want echt luisteren is niet eenvoudig.
Ons doel is altijd om alle belangen zo goed mogelijk tot hun recht te laten
komen. Dat betekent dat we verder kijken dan alleen argumenten en standpunten. Mediation voorkomt dat mensen of organisaties lijnrecht tegenover elkaar komen te staan; mediation biedt een kans mensen juist tot elkaar te brengen. Een actieve en daadkrachtige manier om samen in beweging te komen om er samen uit te komen.
Deze flyer geeft meer duidelijkheid over het mediationproces:
Kwaliteit
Anke Coopmans van MUTO Mediation is aangesloten bij de MfN. MfN-registermediators krijgen hun kwaliteitslabel niet zomaar. Zij hebben hun kwaliteiten en ervaring als mediator aangetoond met verschillende toetsen, voordat ze ingeschreven worden in het Nederlandse kwaliteitsregister van mediators.
Door scholing en toetsing blijven mediators constant werken aan hun kwaliteit. Handig, want dat geeft jou de zekerheid van een professionele mediator die up to date, ervaren en bekwaam is. Het mediationproces is transparant en je kunt van de houding en het gedrag van een mediator op aan. De werkwijze van een MfN-registermediator is vastgelegd in het MfN-Mediationreglement en Gedragsregels voor de MfN-registermediator, welke documenten onlosmakelijk zijn verbonden aan iedere mediation.
Naast MfN-registermediator, is Anke Coopmans ook werkzaam voor de Raad voor Rechtsbijstand.
Effectief luisteren leidt tot verbinding



FAMILIEMEDIATION
Kunnen jullie hulp gebruiken bij conflicten over opstellen van verdeling nalatenschappen, burenruzies of conflicten in een familiebedrijf?
Wil je het contact met een familielid herstellen, ervaar je overlast van je buren of lopen jullie tegen verschillen van inzicht aan bij het verdelen van de erfenis?